- Oppvarming
Elfag-montøren: Slik er en vanlig arbeidsdag
Det finnes 110 Elfag-bedrifter spredt over hele landet. Vi har fulgt elektromontør Ole-Magnus fra Askestad-Aas Elektro AS en hel dag på jobb.
– Det er en viss trygghet for kunden å vite at vi ikke er borte om et år. Man føler at man står solid når en er del av noe større, sier Ole-Magnus Kristiansen hos Elfageren i Spikkestad når han tenker på bedriftens tilhørighet til Elfag-kjeden. Det gjør ham til en del av et stort Elfag-miljø med over 2 200 ansatte.
Ole-Magnus starter dagen mellom syv og åtte på morgenen og holder på til litt utpå ettermiddagen. Han er utdannet som tele- og elektromontør, og jobber mest med boligprosjekter.
I tillegg har han noen småprosjekter han jobber med ved siden av når han venter på materialer og produkter på hovedprosjektene.
– Det liker jeg veldig godt, for da holder jeg hodet skjerpet. Det blir en fin blanding av store prosjekter og utfordrende småprosjekter hvor du må være litt oppfinnsom og tenke kreativt, sier montøren.
Er du nysgjerrig på smarthus?
Fordeler ved å velge Elfag
Ole-Magnus verdsetter tryggheten ved å være en del av Elfag-kjeden, og opplever at kundene gjør det samme. Når du får lokale montører fra en Elfag-bedrift på besøk, blir det litt som å møte en lokal kjenning, med støtte fra en stor, erfaren kjede i ryggen.
– Det er flere fordeler ved å være en del av en kjede, både for oss og for kunden, sier Ole-Magnus.
Elfag-bedrifter har blant annet fem års garanti på alt arbeid, materialer og utstyr, uansett om elektrikeren har skiftet hele det elektriske anlegget, lagt nye varmekabler, satt opp elbil-lader eller gjort huset ditt smartere.
I tillegg har Elfag et samarbeid med Huseiernes Landsforbund. Det betyr at du som medlem av forbundet får 10 prosent rabatt på elektrikerjobben som blir utført og 25 prosent rabatt på materialene.
««Jeg liker spesielt godt når jeg kan ta et skritt tilbake og være skikkelig fornøyd med utført arbeid.»»
Godt miljø gir god service
Ole-Magnus mener også miljøet på arbeidsplassen har mye å si for de som jobber der, og for kundene de besøker.
Det gjelder ikke bare det sosiale miljøet, men også de verdiene man etterlever som medlem av Elfag-kjeden. Tilhørigheten til Elfag gjør at alle medlemsbedriftene har strenge krav knyttet til garantier, dokumentasjon og kompetanse. I tillegg tror Ole-Magnus at kunden enklere stoler på montører som er en del av en større kjede.
– Det er viktig at kunden får det de betaler for, og at vi hele tiden har fokus på god service. Det skal alltid være lettest mulig for kunden. Vi dukker opp til avtalt tid, og kommer alltid tilbake hvis det oppstår problemer, sier Ole-Magnus.
Har du nye eller gamle sikringer i skapet ditt?
Elfag-montører utvikler kompetansen
Noe av det beste Ole-Magnus vet med å være montør er å skape noe nytt. Enten det er en helt ny enebolig, eller å gjøre noe kult og innovativt, for eksempel med belysning.
– Jeg liker spesielt godt når man kan ta et skritt tilbake og være skikkelig fornøyd med utført arbeid, sier han.
Når det gjelder kunden og kundeforholdet er Ole-Magnus ekstra opptatt av å gjøre en forskjell. En elektriker kan møte mange utfordringer i ulike hjem, men Ole-Magnus forteller at han trives med det.
– Man står aldri stille i utviklingen sin, og man får ny kunnskap og kompetanse hele tiden, sier han.
– Jeg liker å bruke ny kunnskap til å gjøre en forskjell hos kunden. Det er innmari gøy når man tar en gammel løsning og gjør den til noe helt nytt og eget.